Referral marketing
خب بیایید بازی ( به کدام اعتماد میکنید ( را انجام دهیم
آن تبلیغات پولی در بالای صفحات گوگل یا خواهرتون ؟ به یک یوتوبر یا بهترین دوست دانشگاهتون ؟
قطعا این بازی آسونیه همه ی ما به خوانوادمون دوستامون و حتی یک غریبه بیشتر از یک برند یا تبلغات اعتماد داریم همه ما تحت تاثیر پیشنهادات انتقاد ها نظرات چت های شبکه های اجتماعی یا به طور جامع تر کسانی که ما را ارجاع میدهند قرار میگیریم
بازاریابی ارجاعی چیست ؟
بازاریابی ارجاعی روشی است برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان جدید از طریق ارجاع، معمولاً دهان به دهان. این یک استراتژی جامع برای تشویق مشتریان پرشور و حامیان برند است تا مستقیماً افرادی که میشناسند را به تجارت شما ارجاع دهند. چنین ارجاعی اغلب به صورت خود به خود اتفاق می افتد، اما کسب و کارها می توانند از طریق استراتژی های مناسب بر این امر تأثیر بگذارن
برای چی بازاریابی ارجاعی ؟
قبل از اینکه به این برسیم که شما چجوری استراتژی بازاریابی ارجاعی خود را بسازید بیایید در مورد این صحبت کنیم شما چرا به بازاریابی ارجاعی نیاز دارین و چقدر احتمال داره جواب بده با توجه به اینکه :
تاثیرات بازاریابی دهان به دهان در افزایش فروش بیش از ۵ برابر تبلیغات پولی است
بیش از نیمی از مردم ها بازاریابی دهان به دهان را انتخاب میکنند اگر قرار بود فقط یک منبع برای بدست آوردن اطلاعات در مورد محصولی که میخواهند بخرند انتخاب کنند
بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی ارجاعی قدرتمند تاثیر گذار و مورد اعتماد هستند و اگر ما از محصولات یا خدماتی که یک برند ارئه داده راضی باشیم خوشحال میشیم که تجربه ی خریدمان را با بقیه نیز به اشتراک بزاریم
Jonah berger پروفسور بازاریابی و نویسنده ۶ چیز را باعث ایجاد بازارایابی دهان به دهان و اشتراک گذاشتن با بقیه دانسته است :
داستان ها : ما علاقه به اشتراک گذاشتن داستان ها داریم نه اطلاعات
ارزش ها :ما چیز هایی را به اشتراک میگذاریم که برای دیگران ارزش دارند
افراد : ما چیز هایی را با دیگران به اشتراک میگذاریم که میبینیم افراد دور و برمان دارند انجام میدهند
احساسات : ما چیز هایی را به اشتراک میگذاریم که به آن اهمیت میدهیم
ما چیز هایی را به اشتراک میگذاریم که در ذهنمان میگذارد
ما چیز هایی را به اشتراک میگذاریم که باعث میشه خوب به نظر برسیم
ما اینجا چند مثال از بازاریابی ارجاعی گذاشته ایم تا بیشتر با این نوع بازارایابی آشنا شوید :
مد یک بازار شلوغ است و اگر میخواهید در این حوزه موفق باشید باید متمایز باشید
Girlfriend collective یک شرکت ساخت لباس های ورزشی است اما این شرکت باید کاری میکرد تا آنها را متمایز کند و همچنین بتواند سریع رشد کند و در مقابل نام های بزرگ مثل Adidas , Nike قرار بگیرد این شرکت با تولید محصولات منحصر به فرد و عالی شروع کرد ساق های ورزشی و لباس های ورزشی خاص که از بطری های بازیافت شده ساخته شده بودند اما این شرکت دنبال کاری بود تا نامش را در میان مشتریان ماندگار کند و همچنین نمیخواست پولش را روی روش های بازاریابی سنتی( کاری که رقیابنش انجام دادند ) سرمایه گذاری کند و برای همین تصمیم گرفت هدایای تبلغیاتی یعنی یک ساق ۸۰ دلاری را رایگان به مردم اهدا کند
صاحب این شرکت میگه ( یکم ترسناک بنظر میرسه که ۱۰۰ دلار پول به یک لباس ورزشی از یک برند ناشناخته بدی و ما میخواستیم مردم به ما اعتماد کنند و با دادن هدایای تبلیغاتی رایگان این اعتماد رو بدست آوردیم )
همچنین آنها تبلیغاتی را داخل سایت خود کردند که اگر از آنها خرید کنند نه تنها ساق رایگان دریافت میکنند بلکه لباس هایی که میخرند سازگار با محیط زیست هستند و مشتریان شروع به اشتراک گذاشتن سایت آنها با دوستان خود کردند که با هر خرید شما ساق رایگان دریافت میکنید و همچینن از اهداف اجتماعی و زیست محیطی حمایت میکنید و همچین این پیشنهاد برای کوتاه مدتی بود که باعث شد مشتریان را تحت فشار بگذارد تا آن را زودتر با دوستان خود به اشتراک بگذارند و به طور شگفت آوری این استراتژی کار کرد و باعث ۱۰۰۰ سفارش در روز اول شد
و حتی باعث شد سایت آنها به خاطر ترافیک زیاد خراب شود
نظرات:
هنوز هیچ نظری در مورد این مطلب ثبت نشده است.